God Jul!


Nu är det Julafton!
Och traditionsenligt så berättar jag den enda julhistoria jag kan!
Ni som redan hört/läst denna fina berättelser kan bortse detta inlägg.
Eller läsa igen.

Jo.

I min faders ungdoms dagar fanns det i vår by en alldeles särdeles säregen ung man.
Han hamnade tidigt i trubbel och utvecklade under sin uppväxt ett väl tilltaget drogberoende.
Och en dag i påsktider hände det ofattbara. Han frälstes. Gud kom till honom och talade till honom. Han fick veta sitt uppdrag. Han var Jesu man på jorden.
Och nu var han tvungen att handla efter det som står skrivet.
Han skulle korsfästas och dö på långfredagen, för att sedan dö och återuppstå och
sedan sitta på allmäktige Gud Faders högra sida.
Så.
Den, något hög på diverse preparat, unga mannen började att snickra.
Han sågade och spikade och hade sig ända fram till Långfredagen.
Då var det dags. Då ingen fanns att hjälpa honom tog han helt enkelt saker i egna händer.
Eller spikade saker i egna händer. Han spikade upp sig själv på korset.
Och sedan hängde han där. Kanske talade Gud till honom igen. Kanske inte.
Kanske vrålade han "Min Gud, varför har du övergett mig?!".
Efter ett antal timmar stördes hans lilla julspel dock av främlingar.
Mentalvårdare.

De kom och tog ner mannen från korset.
Han var vid det laget säkert inte direkt hög, utan mer lost pga att han... hade spik i händerna.
När de bar ut honom gjorde han stort motstånd. "Nejnejnej!" protesterade han
"Det står skrivet! Jag måste göra det som står skrivet!
Det står att Jesus ska korsfästas på långfredagen!"
"Ja visst gör det det." sa en av mentalvårdarna.
"Men idag är det Julafton."

Och så, mina vänner, går det när man mixtrar med drugs and stuff.
Man blir helt kokobäng i huvudet och kan inte skilja på vad som är onsdag och fredag,
och långfredag och julafton.
Schnipp schnapp slut, så var sagan slut, för all del.
God. Jul.

Kommentarer
Postat av: lottie

Haha, jag skrattar lika mycket varje gång, jag läser eller hör det här! God jul, underbara Matilda! Du vet hur man skänker sann julkänsla från topp till tå!

2010-12-24 @ 13:37:25
URL: http://lottiesliv.blogg.se/
Postat av: Dadi

Och som alltoftast är de mest märkliga historier helt sanna!

2010-12-24 @ 16:52:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0